fbpx ...
Veel gekozen categoriën Bekijk alle situaties
Direct aanvragen
urgentie aanvragen, Urgentieverklaring aanvragen

Urgentie Aanvragen via MijnUrgentie

  • Verhoog uw slagingskans
  • In enkele weken een beslissing
  • Uw belangen staan centraal
  • Gespecialiseerde jurist staat u bij
urgentie aanvragen, Urgentieverklaring aanvragen

Waarom MijnUrgentie?

  • Verhoog uw slagingskans
  • In enkele weken een beslissing
  • Uw belangen staan centraal
  • Gespecialiseerde jurist staat u bij

Wat is een urgentieverklaring?

Een urgentieverklaring woningzoekende is voor mensen in nood, met een urgentieverklaring kunt u snel een andere woning krijgen. Indien uw aanvraag voor een urgentieverklaring wordt toegewezen krijgt u voorrang bij het zoeken naar een sociale huurwoning. Een urgentieverklaring heet ook wel voorrangsverklaring. Via MijnUrgentie kunt u uw Urgentie Aanvragen.

MijnUrgentie verhoogt uw slagingskans op een urgentieverklaring.

Meest gestelde vragen

    • Als u na een relatiebreuk (tijdelijk) inwoont bij een familielid;
    • Als u doorstroomt vanuit een opvang- detentie- of psychiatrische voorziening;
    • Als u doorstroomt vanuit detentie (BBI, ZBBI of PP);
    • Als u mantelzorg wil, of mantelzorg wil verlenen;
    • Als uw woning gesloopt gaat worden;
    • Als u in een maatschappelijke opvang (opvang, veiligheidshuis, asielzoekerscentra) verblijft;
    • Als u (dreigend) dakloos bent;
    • Als u wegens een relatiebreuk uw woning moet verlaten;
    • Als u uw woonlasten niet meer kunt voldoen;
    • Als u (ernstig) ziek bent en niet meer in uw huis kunt wonen;
    • Als uw woning onbewoonbaar is;
    • Als u voor uw beroep (zorg, onderwijs of politie) moet verhuizen;
    • Als u bedreigd of mishandeld ben en uw woning onveilig is;
  • Wij regelen namens u de aanvragen van trajecten en verzoeken om uw hulpvraag op te lossen. Onze juristen begeleiden u bijvoorbeeld naar een urgentieaanvraag.

    Wij stellen een dossier op en sturen deze namens u door naar de gemeente. Wij verlenen u bijstand bij het aanvragen van een voorrangsverklaring.

  • Een afwijzing is voor ons niet het punt om op te geven. Wij zullen altijd voor de alternatieve mogelijkheden bekijken en uw trajectplan wijzigen om alsnog tot het doel te komen. Indien er noodzaak voor is gaan wij namens u in beroep.

  • De kosten voor onze diensten zijn in eerste aanleg € 90,00 dit bedrag is inclusief 21% BTW en 8% kantoorkosten. U betaalt hiernaast ook de gemeentelijke legeskosten voor uw aanvraag.

    Indien uw aanvraag wordt afgewezen doen wij geen restitutie van de door u betaalde gelden, wij gaan tot het uiterste bij de aanvraag en dienen ook beroep in wanneer wij hier kansen in zien. Wij hebben een inspanningsverplichting naar onze cliënten toe.

    Indien u in beroep wenst te gaan tegen een besluit, dan betaalt u de advocaatkosten, de hoogte hiervan is afhankelijk van uw inkomen.

Wat is een urgentieverklaring?

Een urgentieverklaring woningzoekende is voor mensen in nood, met een urgentieverklaring kunt u snel een andere woning krijgen. Indien uw aanvraag voor een urgentieverklaring wordt toegewezen krijgt u voorrang bij het zoeken naar een sociale huurwoning. Een urgentieverklaring heet ook wel voorrangsverklaring.

MijnUrgentie verhoogt uw slagingskans op een urgentieverklaring.

Meest gestelde vragen

    • Als u na een relatiebreuk (tijdelijk) inwoont bij een familielid;
    • Als u doorstroomt vanuit een opvang- detentie- of psychiatrische voorziening;
    • Als u doorstroomt vanuit detentie (BBI, ZBBI of PP);
    • Als u mantelzorg wil, of mantelzorg wil verlenen;
    • Als uw woning gesloopt gaat worden;
    • Als u in een maatschappelijke opvang (opvang, veiligheidshuis, asielzoekerscentra) verblijft;
    • Als u (dreigend) dakloos bent;
    • Als u wegens een relatiebreuk uw woning moet verlaten;
    • Als u uw woonlasten niet meer kunt voldoen;
    • Als u (ernstig) ziek bent en niet meer in uw huis kunt wonen;
    • Als uw woning onbewoonbaar is;
    • Als u voor uw beroep (zorg, onderwijs of politie) moet verhuizen;
    • Als u bedreigd of mishandeld ben en uw woning onveilig is;
  • Wij regelen namens u de aanvragen van trajecten en verzoeken om uw hulpvraag op te lossen. Onze juristen begeleiden u bijvoorbeeld naar een urgentieaanvraag.

    Wij stellen een dossier op en sturen deze namens u door naar de gemeente. Wij verlenen u bijstand bij het aanvragen van een voorrangsverklaring.

  • Een afwijzing is voor ons niet het punt om op te geven. Wij zullen altijd voor de alternatieve mogelijkheden bekijken en uw trajectplan wijzigen om alsnog tot het doel te komen. Indien er noodzaak voor is gaan wij namens u in beroep.

  • De kosten voor onze diensten zijn in eerste aanleg € 90,00 dit bedrag is inclusief 21% BTW en 8% kantoorkosten. U betaalt hiernaast ook de gemeentelijke legeskosten voor uw aanvraag.

    Indien uw aanvraag wordt afgewezen doen wij geen restitutie van de door u betaalde gelden, wij gaan tot het uiterste bij de aanvraag en dienen ook beroep in wanneer wij hier kansen in zien. Wij hebben een inspanningsverplichting naar onze cliënten toe.

    Indien u in beroep wenst te gaan tegen een besluit, dan betaalt u de advocaatkosten, de hoogte hiervan is afhankelijk van uw inkomen.

Urgentie in 4 stappen

1

Hoe vraag ik een urgentieverklaring aan?

U kunt uw aanvraag (urgentie aanvragen) bij ons online doen door het onderstaand formulier in te vullen. Ons systeem zal uw gegevens primair toetsen en een eerste inschatting maken over de mogelijkheden, onze jurist neemt indien nodig telefonisch contact met u op om uw casus te bespreken. Wij nemen enkel uw dossier aan als er redelijke slagingskansen zijn in uw aanvraag bij de gemeente of woningbouwvereniging. Wij maken vooraf duidelijke afspraken en leggen deze vast in een opdrachtbevestiging. U krijgt alle documentatie per mail opgestuurd, het is belangrijk dat u deze zorgvuldig doorneemt alvorens ons de opdracht te geven voor de aanvraag. Wij zullen hierna namens u een aanvraag indienen bij de regionale toetsingscommissie in uw gemeente.

Uw eigen bijdrage voor de aanvraagprocedure is € 110,00

2

Hoe lang duurt de aanvraag?

Het verschilt per gemeente en per casus hoelang het duurt dat er een beschikking komt nadat wij uw urgentie aanvragen, deze wordt doorgaans per mail aangeleverd. De uiterste reactietermijnen zijn 4-weken na indienen van aanvraag met bewijsstukken. Wij zullen gedurende deze periode uiteraard contact opnemen om de voortgang van de aanvraag te bespreken. Het is belangrijk in deze periode dat u tijdig alle benodigde documenten opstuurt om uw situatie te onderbouwen, wij hebben dus bewijsstukken van u nodig om uw dossier volledig te kunnen maken en door te sturen naar de toetsingscommissie.

3

Hoe krijg ik de urgentie toegekend?

Wij dienen de aanvraag voor u in de toetsingcommissie. Uw urgentie aanvraag zal worden voorgelegd aan een commissie, bestaande uit maatschappelijk werkers, juristen, artsen en/of beleidsambtenaren. Deze commissie zal de urgentie aanvragen toetsen en zowel digitaal als per post een beschikking toekennen. Indien uw aanvraag is toegewezen zal de urgentie zichtbaar zijn op uw Woonnet-account. U dient actief te reageren op woningen.

4

Urgentie toegekend, wat nu?

Als de urgentie is toegekend heeft u drie maanden de tijd om een geschikte woning te vinden. U dient te reageren op woningen, u krijgt uiteraard voorrang op de andere kandidaten. De woningen waar u kansen op heeft zijn vooraf bepaald op basis van de samenstelling van uw huishouden en de zorgwensen. Het is de bedoeling dat u binnen de termijn van drie maanden een geschikte woning uitkiest en geen woning weigert. Indien u geen gepaste woning kunt vinden, is het mogelijk om een verlenging van de urgentie aan te vragen. Wij kunnen u ook bijstaand bij deze aanvraag.